ده ترفند برای افزایش اعتماد به نفس زنان شاغل خجالتی

ارایه مطلب در یک جلسه اداری را فراموش کنید. «کفشهایت را از کجا خریده‌ای؟» همین سؤال ساده از طرف یک همکار می‌تواند بدترین کابوس یک کارمند زن خجالتی در محل کارش باشد. این افراد اغلب از لحاظ فهم و هوش با همکاران اجتماعی‌تر خود برابری می‌کنند، ولی نمی‌توانند مانند آنها دیده شوند و در مرکز توجه باشند، چه در جلسات هیأت مدیره، چه در رویدادهای شبکه‌سازی و یا حتی تک به تک. افراد درونگرا، نمی‌توانند مانند افراد برونگرا به آسانی با همکارانشان گپ بزنند، یا سر صحبت را باز کنند و یا روابطشان را با رؤسای خود توسعه دهند.
وقتی فردی نتواند خود را مجبور کند که در جمع و با صدای بلند صحبت کند، نمی‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند. اوبا خود می‌اندیشد چرا فلانی با کار کردن در جمع مشکلی ندارد، اما من نمی‌توانم؟ چرا مطرح کردن ایده‌ها و نظراتم اینقدر برایم مشکل است؟ چرا من در پایان روز کاملا خسته ام، ولی دیگران این همه پرانرژی بنظر می‌رسند؟
اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، نگران نباشید، با رعایت نکات زیر می‌توانید این افکار منفی را از خود دور کرده و اعتماد به نفس خود را در محیط کار بالا ببرید.

۱- خودتان را دوست داشته باشید
ممکن است چرند بنظر برسد، اما افراد اجتماعی، بخصوص از بها دادن به کارهایی که هر از گاهی آنها را خاص می‌سازد، بهره می‌برند. اگر شما بتوانید خودتان را دوست داشته باشید، می‌توانید اعتماد به نفسی واقعی در خود بوجود آورید که دیگران نیز بلافاصله آن را احساس کنند. به خودتان یادآوری کنید که شما بخش جذاب و خیره‌کننده روتین روزانه‌تان هستید و سپس گل دادن این ویژگی ها را در دفتر کارتان نظاره کنید.
زن در حال در آغوش گرفتن خودش

۲- هر روز برای خود هدفهای کوچکی در نظر بگیرید
یک روز تصمیم بگیرید که از همکارتان درباره تعطیلات آخر هفته‌اش بپرسید. روز دیگر با گروهتان ناهار بخورید. برقراری ارتباط و شبکه‌سازی هم مانند سایر مهارتها است. هرچه بیشتر تمرین کنید، احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری خواهید کرد.
زن با موهای بافته شده در حال نگاه کردن به کوهستان

۳- حالت ایستادن خود را اصلاح کنید
باور کنید یا نه، صاف ایستادن- بطوریکه انگار کل بدنتان با طنابی به طرف بالا کشیده می‌شود- توجه دیگران را به شما افزایش می‌دهد. وقتی در حال صحبت کردن درباره یک مطلب مهم هستید و برایتان این سؤال مطرح می‌شود که از دید دیگران چگونه هستید، باید بدانید که زبان بدن بیشترین تأثیر را روی آنها خواهد داشت. بنابراین فراموش نکنید که اعتماد به نفس شما از بدنتان سرچشمه می‌گیرد.
زن در حال دست به سینه ایستادن

۴- محکم دست بدهید
افراد درونگرا، در حین معارفه‌ها اغلب بی‌حال و عبوسند، در حالی که یک دست دادن قاطعانه می‌تواند یک شروع مطمئن برای هر جلسه کاری باشد. به هنگام دست دادن دقت کنید که دستانتان خشک باشد، مستقیما به چشمان طرف مقابل بنگرید، و در حالیکه کف دستتان، دست او را لمس می‌کند و هر چهار انگشت و شصتتان دستش را در برگرفته‌، لبخند زده و دستش را بفشارید.
دو زن با لباس رسمی در حال دست دادن

۵- نقشه بازی داشته باشید
قبل از صحبت کردن با رییستان، ارایه مطلب، یا تماس با یک مشتری جدید، آماده شوید. برنامه‌ریزی کنید که چه می‌خواهید بگویید و نکات مهم مکالمه خود را از قبل تعیین کنید. اگر خیلی دست‌پاچه و عصبی هستید، می‌توانید یک پیش‌نویس اولیه تهیه کرده و در خانه تمرین کنید. دانستن اینکه برای گفتگو آماده هستید شما را دلگرم‌تر کرده و به موفقیتتان کمک می‌کند.
زن در حال یادداشت برداشتن در آشپزخانه

۶- تمجیدهای قبلی را به یاد داشته باش
افراد درونگرا اگرچه ممکن است که از توانایی‌هایشان آگاه باشند، اما اغلب مهارتهایشان را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند. اگر اعتماد به نفس کمی دارید، همواره به خودتان تقدیر و تمجیدهایی را که از طرف یک استاد معتمد، یک مسئول کارآموزی، یا سرپرست شغل قبلی برای یک مهارت خاص داشته‌اید، یادآوری کنید. این تعریف‌ها را برای زمانی که به کمی بالا بردن اعتماد به نفس نیاز دارید در ذهن داشته باشید. 
زن در حال فکر کردن و لبخند زدن

۷- تماس چشمی را حفظ کنید
به پایین نگاه نکنید فقط به خاطر اینکه با خیره شدن به دیگران احساس راحتی نمی‌کنید. چشمان سر به‌ زیر یک نشانه روشن از عدم اعتماد به نفس کافی است. مطمئن شوید که با دیگران از طریق نگاه مستقیم به چشمانشان ارتباط برقرار می‌کنید.اگر در جمعی صحبت می‌کنید، همانطور که در حال حرف زدن هستید با یک یک افراد تماس چشمی برقرار کنید.
دو زن در حال صحبت کردن

۸- عیب‌جوها را باور نکنید
این یک حقیقت است که خجالتی بودن یک عیب نیست. به جای اینکه نسبت به خود احساس بدی داشته باشید، یاد بگیرید چطور از خود مراقبت کنید. آیا قبل از جلسه به زمانی برای آماده شدن نیاز دارید؟ آیا در مهمانی‌ها به فرصتی برای تجدید قوا نیاز دارید؟ با مدیریت کردن انرژی مورد نیاز، قطعا می‌توانید همواره به اندازه هر کس دیگری اعتماد به نفس داشته باشید.
زن با دستهای رو به بالا در حال خوشحالی کردن

۹- روی نقاط ضعف خود کار کنید، اما روی آنها متمرکز نشوید
افراد خجالتی گاهی اوقات حس می‌کنند بوسیله ضعف‌هایشان زمین‌گیر شده‌اند.روی بهبود عملکردتان کار کنید، اما اجازه ندهید از پا درتان آورد. به جای آن توانایی‌هایتان را به خود یادآوری کنید و برای دور کردن افکار منفی روی نقاط قوتتان تمرکز کنید.
زن در حال نگاه کردن به لیوان آب نیمه پر

۱۰- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
مقایسه خودتان با سایر همکاران، اعتماد‌ به نفس‌تان را می‌کشد. می‌خواهید به همان خوبی و همان سرعت کار کنید؟ می‌خواهید کارها را متفاوت انجام دهید؟ کدام راه بهتر، است؟ اکنون شما درباره چگونه کار کردن همکاران‌تان بیشتر از کار کردن خودتان نگرانید. روی پیشرفت و موفقیت خودتان تمرکز کنید و اگر واقعا نگران هستید که کار شما با بقیه اعضای گروه هماهنگ نیست، درباره آن با سرپرست خود صحبت کنید.
زن در حال حرص خوردن

در پایان، به یاد داشته باشید: به عنوان یک فرد درونگرا، شما ویژگی‌هایی دارید که مناسب کارتان خواهد بود. شما شنوندگان خوبی هستید، می‌توانید الگوها را تحلیل کنید، اغلب در موقعیت‌های دشوار آرامش خودرا حفظ می‌کنید. از توانایی‌هایتان برای پیشرفت در کار و تبدیل شدن به یک عضو ارزشمند در گروه، استفاده کنید. 

برای مشاهده دیگر مطالب بخش کسب-و-کار اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مطالب، ایمیل خود را وارد کنید:

بهبانو را در توییتر دنبال کنید

برای دریافت مطالب، ایمیل خود را وارد کنید: